Har du betalat 69 kronor för att få tillgång till appen, som ger dig en audioguidning runt Eskilstuna till platser som varit viktiga för bandet Kent?
Har du inte gjort det? Du är inte ensam. Det är inte många som betalat för promenaden.
Sedan appen lanserades i juni förra året har ungefär 1 000 personer laddat ned den, men det är bara 350 personer som själva betalt för upplevelsen. De övriga har fått gå promenaden gratis i ett försök att göra pr för möjligheten att vandra i Kents fotspår.
Appen, där bandets basist Martin Sköld står för berättandet, kan inte ens med bästa vilja beskrivas som någon succé. I synnerhet om man jämför fansens intresse för den och för de sex kvällar i mars då Kent återuppstod och spelade för 240 000 personer på 3 arena.
Kentpromenaden är ett samarbete mellan det helägda kommunala bolaget Destination Eskilstuna, Kent själva och den kreativa contentbyrån DVA studios.
DVA studios står för produktionen och konceptet Creative Walks, som promenaden är en del av. Destination Eskilstuna står för finansieringen och har, enligt avtalet, betalat 230 000 kronor för produktionen.
Enligt avtalet går 60 procent av intäkterna till Kent. Resten delas av Creative Walks och Destination Eskilstuna – som får 20 procent var. Hittills har Kentpromenaden dragit in totalt 24 150 kronor varav endast 3 381 kronor har gått tillbaka till finansiären. Men enligt Destination Eskilstuna, är det inte ett problem: ”Vår tanke har aldrig varit att tjäna pengar”, säger evenemangschefen Mikael Lönngren till tidningen.
Inte heller tycks det svala intresset för appen bekymra företaget som är ”kommunkoncernens samlande kraft i att utveckla Eskilstuna som en destination för privat- och affärsturism.”
”Vi förstår att det finns en utmaning i att få folk att förstå produkten,” säger Mikael Lönngren som också förklarar för tidningen att promenaden fortfarande är i sin linda och att det är naturligt att det tar tid innan allmänheten hittar till en ny attraktion.
Men att förstå produkten är inte särskilt svårt: Man betalar och går – om man är tillräckligt intresserad.
Allmänheten har snart haft ett år på sig att hitta appen – större delen av tiden nådde Kenthypen dessutom nya höjder. Det är därför svårt att se hur intresset för promenaden skulle öka de kommande åren. Det bästa de ansvariga kan hoppas på lär därför vara att den fortsätter att få några hundra betalande användare i några år.
Kentpromenaden kan därför placeras i samma kategori som deltävlingen i melodifestivalen eller pre-camp OS. Två andra av Destination Eskilstunas jippon under förra året – som skulle att öka intresset för Eskilstuna som besöks- och eventstad.
Men värdet av dem för besöks- och eventnäringen var inte mätbara. Företrädare för Destination Eskilstuna var nöjda ändå.
Kraven på dem verkar heller inte vara högre ställda än att de själva ska känna sig nöjda. För hur annars kan man förklara att ägaren, kommunen, inte sätter ned foten och stoppar miljonrullningen på jippon som inte lönar sig ett dyft.