I Stockholm har bilister rasat över extra avgifter de tvingas betala, efter att Stockholms stad skrotat sin egen parkeringsapp och hänvisat bilisterna till kommersiella appar.
I Eskilstuna finns inte det problemet. Det har Joachim Dahlgren, teknisk handläggare på kommunen, tidigare förklarat. Kommunen ställer nämligen krav på appleverantörerna att de inte får ta ut några extra avgifter här.
Men det har åtminstone en av dem gjort ändå.
Annika Andersson från Torshälla visar upp flera digitala kvitton som visar svart på vitt – hon har betalat en serviceavgift utöver parkeringsavgiften när hon parkerat vid Tunavallen.
– 4,95 extra när man bara parkerar en kort stund känns inte så bra, säger hon.
Hon parkerar ofta vid Tunavallen eftersom hon är engagerad i Eskilstuna United. Hon använder då Easypark – en av flera appar som kan användas på kommunens parkeringar. När hon går tillbaka i appens historik kan hon se exakt när serviceavgiften infördes.
– Den 6 november fanns den inte, men den 8 november fanns den.
I torsdags den 27 mars kontaktade tidningen kommunen och ställde frågor kring serviceavgiften.
– I fredags var avgiften borta så någonting har ju hänt, säger Annika Andersson.
Hon ifrågasätter varför man ska behöva betala en serviceavgift, som dessutom kan utgöra en stor del av den totala kostnaden för parkeringen.
– Vad är serviceavgiften till för? Jag sköter ju allting själv! De behöver ju inte direkt underhålla en parkeringsautomat för min skull.
Joachim Dahlgren förklarar nu varför avgiften tagits ut, trots att det inte ska ske.
Han menar att Annika Andersson haft otur som parkerat på just den parkeringsplats där avgiften av misstag funnits.
– Easypark har konstaterat att för områdeskod 16851 har den mänskliga faktorn gjort en miss i programmeringen av taxor. Detta är nu åtgärdat. Denna områdeskod är unik för Tunavallens parkeringsplats vilket är tur i oturen. Alla områdeskoder har kontrollerats så det inte ska behöva upprepas, säger han.
Han har också fått beskedet att Easypark kommer att betala tillbaka pengarna till de som drabbats.
Annika Andersson har själv inte haft en tanke på att kräva tillbaka avgiften.
– Jag har reagerat på den, men sen är man ju som man är – man tiger och lider, ha ha.