Assistansbolaget begärs i konkurs – ägarna häktade

Ett av Eskilstunas största assistansbolag har ansökt om konkurs.
Samtidigt som ägarna sitter häktade misstänkta för grova bidragsbrott ska man nu avveckla verksamheten.
– Det handlar om ett 100-tal anställda och ett antal vårdtagare som vi behöver hantera, säger Bengt Ivarsson, konkursförvaltare.

I början av juni greps ägarna till ett av Eskilstunas största assistansbolag i sitt gemensamma hem. Nu har bolaget försatts i konkurs.

I början av juni greps ägarna till ett av Eskilstunas största assistansbolag i sitt gemensamma hem. Nu har bolaget försatts i konkurs.

Foto: Oscar Olsson/TT

Eskilstuna2025-06-26 21:15
  • Ett av Eskilstunas största assistansbolag har ansökt om konkurs efter att ägarna häktats för misstänkta grova bidragsbrott. Konkursen påverkar ett 100-tal anställda och 30-40 vårdtagare.
  • Konkursförvaltaren arbetar för att säkerställa vårdtagarnas hjälp och hantera uteblivna löner, trots att viktiga dokument är beslagtagna av polisen.
  • Kommunen har aktiverat extra beredskap för att stötta vårdtagare i att välja nya utförare, medan utredningen mot bolagets ägare fortsätter.

Det var i början av juni som ägarna till ett av Eskilstunas största assistansbolag greps misstänkta för grova bidragsbrott.

Samtidigt som de två ägarna sitter häktade har nu bolaget ansökt om konkurs.

Eskilstuna-Kuriren har tidigare skrivit om anställdas oro och enligt konkursförvaltaren har ingen i personalen har fått lön i juni.

Bengt Ivarsson är konkursförvaltare och den som nu ska hantera ärendet.

– Det är ganska mycket och det är komplicerat. Det handlar om ett 100-tal anställda och 30-40 vårdtagare som vi behöver hantera. De två ägarna sitter häktade sedan ett antal veckor tillbaka, säger han och fortsätter:

– Datorer och till exempel löneunderlagen finns just nu hos polis och åklagare, då materialet ingår i utredningen. Det är ett antal frågor att hantera just nu.

Bengt Ivarsson berättar vidare att han planerar att avveckla verksamheten någon gång under nästa vecka.

– Dels måste vi se till att vårdtagarna får hjälpen som de har rätt till. Samtidigt kan konkursboet inte bedriva verksamheten under en längre tid vilket innebär att vi behöver avveckla den.

– Då har förhoppningsvis vårdtagarna bytt till någon annan utförare, något vårdtagare har rätt till enligt lag. Men det beror också på hur andra vårdgivare ställer sig till att ta hand om personalen, säger Bengt Ivarsson.

Vad händer med de anställdas löner?

– Jag ska självklart se till att de anställda får ut sina löner. De har inte fått några löner under juni och där finns problemet att materialet just nu är hos polisen. Eller det vi tror är underlaget som vi behöver. Förhoppningsvis ska vi få tillgång till det material vi behöver för att kunna hantera lönerna inom relativt kort tid.

Enligt Bengt Ivarsson kan det ta upp till flera veckor innan de anställda får sina pengar.

– Ja, tyvärr. Det kan dröja och vi är mitt i semestertider. Det kan dröja en hel månad. Men vi ska försöka göra allt så fort vi kan. Vi måste ha underlag och det måste skötas korrekt. 

Ansökan om konkursen inkom till Eskilstuna tingsrätt under onsdagen och under torsdagen hade varken vårdtagarna eller de anställda fått informationen om att bolaget är försatt i konkurs.

– Vi har inte hunnit få ut någon information och vi har inte haft någon kontakt med bolaget.

Hur arbetar ni med vårdtagarnas säkerhet?

– Egentligen ska verksamheten avbrytas direkt när konkursen inträffar. Men det kan jag inte göra här. För då finns det ett antal vårdtagare som står utan den hjälp de behöver. Flertalet av dem behöver hjälp dygnet runt, säger Bengt Ivarsson och fortsätter:

– Jag har haft kontakt med Eskilstuna kommun och vi är överens om att konkursboet ser till att upprätthålla verksamheten för vårdtagarnas bästa. De har valmöjligheten att välja en annan utförare. Antingen kommunen eller hos något annat privat bolag. Det bestämmer individen eller dess anhöriga själva.

"Vi försöker upplysa extra om hur situationen ser ut. Att företaget är i konkurs och att varje vårdtagare behöver se över vem man vill ha som utförare", säger Johan Lindström, förvaltningschef vård- och omsorgsförvaltningen i Eskilstuna kommun.
"Vi försöker upplysa extra om hur situationen ser ut. Att företaget är i konkurs och att varje vårdtagare behöver se över vem man vill ha som utförare", säger Johan Lindström, förvaltningschef vård- och omsorgsförvaltningen i Eskilstuna kommun.

Johan Lindström är förvaltningschef för vård- och omsorgsförvaltningen i Eskilstuna kommun.

– Konkursförvaltaren har meddelat sina planer på hur man ska hantera konkursen. Det vi gör från kommunens sida är att skapa en extra beredskap. Vi tar aktivt kontakt med alla vårdtagare som har stöd från bolaget, säger han och fortsätter:

– Vi påtalar för dem att de behöver se över vem man vill ha som utförare. Vi kan vara behjälpliga om man inte vet hur det går till. Vill man välja kommunen som utförare så är vi beredda på att ta över assistansen.

Varje vårdtagare har rätt till, enligt lag, att välja vem man vill ha som utövare. Johan Lindström menar att kommunens assistans kan finnas till som en trygghet.

– Vi försöker upplysa extra om hur situationen ser ut. Att företaget är i konkurs och att varje vårdtagare behöver se över vem man vill ha som utförare. Vi vill att alla ska vara medvetna om det här.

Johan Lindström fortsätter:

– Vi har egentligen samma roll som vi vanligtvis har. Det är bara att det nu blir fler personer på samma gång som behöver hjälp. Det är det som blir lite utöver det vanliga och det blir lite extra stökigt då vi är mitt uppe i sommaren.

Konkursförvaltaren kommer att gå ut med mer information till vårdtagare, anhöriga och anställda inom kort.

De båda ägarna till assistansbolaget förnekar till brott.

Utredningen pågår med hög intensitet och sedan häktningarna av paret och två ytterligare personer har fler personer delgivits misstanke.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!