Love, 0, blev svårt sjuk: "Hade 220 i puls"

– Som förälder är du livrädd hela tiden när ditt barn är sjukt. Att då tvingas hålla koll på att inte personalen gör några misstag blir utmattande. Jag har aldrig känt mig så besvärlig.
Pernilla Mård Salas håller helt med de sköterskor som slagit larm inifrån barnavdelningen; det brister i patientsäkerheten.

"För mig är det på liv och död när min bebis inte får luft, och jag litade inte ett dugg på att Love fick vad han skulle ha, vid rätt tid och i rätt dos på barnavdelningen." Pernilla Mård Salas är glad över att vara hemma med sin son igen.

"För mig är det på liv och död när min bebis inte får luft, och jag litade inte ett dugg på att Love fick vad han skulle ha, vid rätt tid och i rätt dos på barnavdelningen." Pernilla Mård Salas är glad över att vara hemma med sin son igen.

Foto: Malin Lövkvist

Eskilstuna2025-06-19 21:00
  • Fyrabarnsmamman Pernilla Mård Salas kritiserar Mälarsjukhusets barnavdelning för bristande patientsäkerhet och bemötande efter det hon upplever som flera allvarliga vårdmissar under sin sons sjukhusvistelse.
  • Hennes son Love fick en allvarlig allergisk reaktion och intensivvårdades. Föräldrarna kände sig tvingade att övervaka vården själva.
  • Klinikens chef beklagar händelserna och meddelar att en utredning om vårdavvikelser pågår för att förbättra patientsäkerheten.

Fyrabarnsmamman Pernilla Mård Salas har inom loppet av ett år tvingats spendera en rad dygn på Mälarsjukhusets barn- och ungdomsavdelning med två av sina barn. Intrycket har varit detsamma:

– Bemötandet är under all kritik. Det finns sköterskor som är fantastiska, självklart. Medan andra är otrevliga, slarviga och håller en väldigt vass ton mellan varandra. 

Med Love blev det tredje gången Pernilla låg på sjukhuset. De två första var med dottern Alma förra året. "Alma hade RS-viruset och fick lunginflammation. Läkaren beordrade syrgas, men det tog flera timmar innan personalen kom med den. Jag ringde oroligt och undrade flera gånger, de svarade att 'den kommer, nu måste du sluta störa oss'"
Med Love blev det tredje gången Pernilla låg på sjukhuset. De två första var med dottern Alma förra året. "Alma hade RS-viruset och fick lunginflammation. Läkaren beordrade syrgas, men det tog flera timmar innan personalen kom med den. Jag ringde oroligt och undrade flera gånger, de svarade att 'den kommer, nu måste du sluta störa oss'"

– Det kunde komma in en sköterska och säga "Nu ska Love få den här medicinen!" – fem minuter efter att en kollega varit hos oss och gett honom samma medicin. En annan kom in med ett annat barns papper för att planera nattens medicinering. Och läkaren som sen skrev ut oss frågade hur det var med min lilla flicka. 

– Vi har verkligen fått hålla koll på vården av våra barn på egen hand. Påmint och tjatat och sagt ifrån för att medicinska misstag inte skulle ske. 

Pernilla och fyra månader gamla Love har just checkat ut från sjukhuset efter nästan två veckors vistelse och kommit hem. Han har haft det kämpigt med andningen och låg syresättning. Familjen har upprepat sökt akuthjälp, och när han nu också fick en förkylningsinfektion lades han in på avdelningen.

Pernilla Mård Salas är tacksam över att sonen Love kan sova och andas lugnt och fridfullt igen.
Pernilla Mård Salas är tacksam över att sonen Love kan sova och andas lugnt och fridfullt igen.

Hon berättar om vad hon uppfattar som ett medicinskt misstag som fick allvarliga följder.

– Love fick en medicin som han reagerade superstarkt på. I två timmar hade han 40 graders feber, 220 i puls och bara skrek. Jag ringde på personal och sa att det här kan inte vara normalt, fick han verkligen den luftrörsvidgande medicin han skulle ha? Men det kunde bli så ibland sa de.

– När tre timmar gått kom de plötsligt in och hämtade Love, sa att han behövde intensivvård och sprang med honom till neonatalavdelningen, där de har ett intensivvårdsrum. Där låg vi sen i fem dygn och fick fantastiskt fin vård. Tillbaka på barnavdelningen kände vi oss inte trygga. 

Medicinen man gett Love var ett alternativ till hans ordinarie och ska enligt sjukvården ha samma effekt. Reaktioner mot ett visst läkemedel kan alltid ske.

Lilla Love fick intensivvårdsbehandlas under fem av dygnen han spenderade på Mälarsjukhuset.
Lilla Love fick intensivvårdsbehandlas under fem av dygnen han spenderade på Mälarsjukhuset.

Love får på grund av sina andningsproblem dessutom kortison, och de båda medicinerna ska ges med en tids mellanrum för bästa effekt, förklarar hans mamma. Ändå gavs de samtidigt under sjukhusvistelsen.

– "Du är missnöjd" sa en sköterska till mig hela tiden. Men jag var ju livrädd och orolig. För mig är det på liv och död när min bebis inte får luft, och jag litade inte ett dugg på att Love fick vad han skulle ha, vid rätt tid och rätt doserat.  Vissa prover skulle tas två gånger per dag, men det hade inte blivit gjort om vi inte legat på och frågat. 

– Vi kände oss bortglömda och besvärliga som ifrågasatte. Jag vågade till slut inte ringa på klockan, de blev så arga varje gång. De sa "vi har fler barn att ta hand om än ditt". Det är helt sjukt hur jag blivit tilltalad.

Glad igen. Love mår bra och får lite semester med föräldrar, syskon och mormor, innan hans lungproblem ska utredas närmare.
Glad igen. Love mår bra och får lite semester med föräldrar, syskon och mormor, innan hans lungproblem ska utredas närmare.

Efter att intervjun gjorts berättar Pernilla Mård Salas att hon läst tidningens reportage om de fyra sköterskorna på barnavdelningen och deras synpunkter kring bristande patientsäkerhet och kunskapsbrister bland personal.

– Jag hade inte läst texten innan jag pratade med dig. Vi trodde i två veckor att problemen vi upplevde var något personligt, att vi var jobbiga föräldrar och att personalen tröttnat på oss av den anledningen. Det var skönt att inse att vi inte är ensamma i vår upplevelse, skönt fast av fel anledning. Jag kommer att skriva en anmälan om hela vår vistelse.

Den sörmländska barn- och ungdomsklinikens verksamhetschef Charlotte Nylander beklagar familjen Mård Salas upplevelse. 

– Självklart vill vi att våra patienter, barn och deras föräldrar, ska känna sig trygga med den vård, bemötande och omhändertagande de får under sin tid hos oss. Vi vill alltid våra patienters bästa och sätter patientsäkerhetsarbetet högst. 

Efter kritiken som hävdar att patientsäkerheten på Mälarsjukhusets barnavdelning inte kan garanteras, pågår nu en extra genomgång av de avvikelser i vården som gjorts på avdelningen.
Efter kritiken som hävdar att patientsäkerheten på Mälarsjukhusets barnavdelning inte kan garanteras, pågår nu en extra genomgång av de avvikelser i vården som gjorts på avdelningen.

– Jag kan inte uttala mig om enskilda fall, alla händelser är unika. Men under en flera dagar lång vårdtid kan många saker inträffa som kräver olika insatser, där flera medarbetare och vårdnivåer kan behöva kopplas in.

Charlotte Nylander berättar att det nu pågår en extra genomgång av de avvikelser i vården som gjorts på avdelningen. Arbetet görs av chefsläkare på regionens patientsäkerhetsenhet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!