Fyrabarnsmamman Pernilla Mård Salas har inom loppet av ett år tvingats spendera en rad dygn på Mälarsjukhusets barn- och ungdomsavdelning med två av sina barn. Intrycket har varit detsamma:
– Bemötandet är under all kritik. Det finns sköterskor som är fantastiska, självklart. Medan andra är otrevliga, slarviga och håller en väldigt vass ton mellan varandra.
– Det kunde komma in en sköterska och säga "Nu ska Love få den här medicinen!" – fem minuter efter att en kollega varit hos oss och gett honom samma medicin. En annan kom in med ett annat barns papper för att planera nattens medicinering. Och läkaren som sen skrev ut oss frågade hur det var med min lilla flicka.
– Vi har verkligen fått hålla koll på vården av våra barn på egen hand. Påmint och tjatat och sagt ifrån för att medicinska misstag inte skulle ske.
Pernilla och fyra månader gamla Love har just checkat ut från sjukhuset efter nästan två veckors vistelse och kommit hem. Han har haft det kämpigt med andningen och låg syresättning. Familjen har upprepat sökt akuthjälp, och när han nu också fick en förkylningsinfektion lades han in på avdelningen.
Hon berättar om vad hon uppfattar som ett medicinskt misstag som fick allvarliga följder.
– Love fick en medicin som han reagerade superstarkt på. I två timmar hade han 40 graders feber, 220 i puls och bara skrek. Jag ringde på personal och sa att det här kan inte vara normalt, fick han verkligen den luftrörsvidgande medicin han skulle ha? Men det kunde bli så ibland sa de.
– När tre timmar gått kom de plötsligt in och hämtade Love, sa att han behövde intensivvård och sprang med honom till neonatalavdelningen, där de har ett intensivvårdsrum. Där låg vi sen i fem dygn och fick fantastiskt fin vård. Tillbaka på barnavdelningen kände vi oss inte trygga.
Medicinen man gett Love var ett alternativ till hans ordinarie och ska enligt sjukvården ha samma effekt. Reaktioner mot ett visst läkemedel kan alltid ske.
Love får på grund av sina andningsproblem dessutom kortison, och de båda medicinerna ska ges med en tids mellanrum för bästa effekt, förklarar hans mamma. Ändå gavs de samtidigt under sjukhusvistelsen.
– "Du är missnöjd" sa en sköterska till mig hela tiden. Men jag var ju livrädd och orolig. För mig är det på liv och död när min bebis inte får luft, och jag litade inte ett dugg på att Love fick vad han skulle ha, vid rätt tid och rätt doserat. Vissa prover skulle tas två gånger per dag, men det hade inte blivit gjort om vi inte legat på och frågat.
– Vi kände oss bortglömda och besvärliga som ifrågasatte. Jag vågade till slut inte ringa på klockan, de blev så arga varje gång. De sa "vi har fler barn att ta hand om än ditt". Det är helt sjukt hur jag blivit tilltalad.
Efter att intervjun gjorts berättar Pernilla Mård Salas att hon läst tidningens reportage om de fyra sköterskorna på barnavdelningen och deras synpunkter kring bristande patientsäkerhet och kunskapsbrister bland personal.
– Jag hade inte läst texten innan jag pratade med dig. Vi trodde i två veckor att problemen vi upplevde var något personligt, att vi var jobbiga föräldrar och att personalen tröttnat på oss av den anledningen. Det var skönt att inse att vi inte är ensamma i vår upplevelse, skönt fast av fel anledning. Jag kommer att skriva en anmälan om hela vår vistelse.
Den sörmländska barn- och ungdomsklinikens verksamhetschef Charlotte Nylander beklagar familjen Mård Salas upplevelse.
– Självklart vill vi att våra patienter, barn och deras föräldrar, ska känna sig trygga med den vård, bemötande och omhändertagande de får under sin tid hos oss. Vi vill alltid våra patienters bästa och sätter patientsäkerhetsarbetet högst.
– Jag kan inte uttala mig om enskilda fall, alla händelser är unika. Men under en flera dagar lång vårdtid kan många saker inträffa som kräver olika insatser, där flera medarbetare och vårdnivåer kan behöva kopplas in.
Charlotte Nylander berättar att det nu pågår en extra genomgång av de avvikelser i vården som gjorts på avdelningen. Arbetet görs av chefsläkare på regionens patientsäkerhetsenhet.